måndag 5 november 2007

Kväll efter Norrgatt

Det var trevligt att träffa er ikväll. Randy bestämde månadens bok men eftersom hon var i Stockholm idag så fick jag äran att meddela vilken bok hon har valt. Boken är Bra gift av Doris Lessing. Orginaltiteln är http://www.blogger.com/img/gl.link.gif. Det ska bli spännande.

Dagens samtal handlade om kvinnorollen i 1800-talets överklass. Blev kvinnan tvingad till att uppföra sig som ett våp bara för att det föväntades av henne? Ordet våp använde jag några gånger för mycket under vår träff kände jag. Det kanske finns ett bättre ord.

Jag glömde att ta upp en fundering. Tror ni att Sophie von Knorring kände sig besläktad med kvinnan med de rappa och vassa replikerna, hon som var gift med en äldre man men som hade haft en flört med Otto? Kommer inte ihåg just nu vad hon heter eftersom jag har lånat ut boken.
/Jennie

Inga kommentarer: