tisdag 7 april 2009

Alla vi fyra på Norrgatt igår var eniga om att En handfull regn är en riktigt bra bok. Den har flera dimensioner, vi pratade bland annat om hur den tar upp sorg och depression, vänskap och barndomsminnen. Alla hade berörts vid läsningen, om än av olika anledningar.

Aprilboken blir Paris-Dakar av Jens Liljestrand. Han är litteraturforskare och journalist, född 1974 (en fin årgång) och detta är hans skönlitterära debut. Paris-Dakar är en novellsamling, tydligen sju helt olika historier men enligt DN ”om män som är trötta på att vara män”. En bra bok tror jag. Varför? ”Det bara är så”.
Glad påsk!

2 kommentarer:

Klubben sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Yvonne sa...

Tyvärr kunde jag inte komma igår eftersom jag var tvungen att jobba. Extra synd eftersom det var jag som valt boken vi skulle diskutera. Jag tycker som ni att boken innehöll så mycket olika stora känslor och att den berörde på flera plan. Flera gånger grät jag stort medan jag läste. En mycket nära vän till mig tog sitt liv för några år sedan och självklart tänkte jag mycket på det. Jag gillade slutet på boken som befriande nog inte gav något svar på varför vännen i boken tog sitt liv... Det behöver ju inte finnas svar på allt. Förmodligen skulle det vara en förenkling av historien att tro att det finns ett svar.

Jag har nu beställt den nya boken och ser fram emot att läsa den! Den fanns med på min önskelista!

Ser att listan på bokklubbsmedlemmar blivit gallrad, men Jenny, du saknas på listan...och det hoppas jag inte att du ska göra...

Yvonne